Gebeurt het jou ook regelmatig dat de directie, de Raad van Bestuur of een ander strategisch orgaan een beslissing neemt die voor jouw sector, afdeling of team vervelende consequenties heeft? Of het nu gaat over kleine veranderingen als een gewijzigd verlofbeleid of over grote beslissingen zoals het bezuinigen van 15 FTE op je afdeling, je baalt van deze nieuwe situatie en je bent het met de inhoud absoluut niet eens. Wat doe je dan?
Ik zie veel managers die heel druk aan het werk gaan met deze onmacht. Ze proberen verhaal te halen bij hun leidinggevende, hebben het erover met collega’s, vertellen hun medewerkers dat ze de keuze ook niet begrijpen en dat met deze oplossing de organisatie zeker niet geholpen zal zijn. Herken je dat?
Hoewel deze manier van reageren misschien wel begrijpelijk is, kost het je een hoop tijd en genereert het nog meer frustratie. En het meest vervelende: het levert je niets op! Je bent moe aan het einde van de dag en het is vooral een hoop GEDOE! Daarnaast ben je al deze tijd kwijt en kun je die niet meer besteden aan dingen die werkelijk van belang zijn. Want zeg nou zelf, het is niet erg productief als je er zo mee omgaat.
Voor een belangrijk deel komt dit door je eigen gedrag ten opzichte van deze beslissing. Het lijkt dat ‘de-beslissing-die-op-hoger-niveau-wordt-genomen’ zorgt voor dit gedoe. Maar als je preciezer kijkt blijkt dat dit toch anders werkt. Want als jij er geen heisa over zou maken, dan is er geen heisa. Dus het is je eigen gedrag in deze situatie die het vervelend maakt en niet de situatie zelf. Dit is wellicht confronterend, maar het biedt je tevens de mogelijkheid om er zelf iets aan te doen.
De kern van het gedoe komt voort uit het feit dat jij je richt op dingen die weliswaar invloed op jou hebben, maar waar jij zelf geen invloed op kunt uitoefenen. Hier je tijd, aandacht en energie aan schenken betekent per definitie dat je geen effect kunt bereiken . Wat overblijft, is balen en mopperen over iets waar je het niet mee eens bent. Inderdaad, dat is verspilde energie.
Je hebt een keuze of je je richt op zaken waar je alleen betrokken bij bent of dat je je richt op die dingen waar jij ook werkelijk je invloed op kunt uitoefenen. Let wel, er zijn veel dingen waar je betrokken bij bent in een organisatie, en op slechts een deel hiervan kun je ook daadwerkelijk invloed uitoefenen.
Ervoor kiezen om je te richten op die zaken waar jij werkelijk invloed op hebt, betekent dat je je inspant voor zaken waar je echt iets in kunt betekenen. Dan ben je constructief aan het bouwen. Dit geeft positieve energie zowel aan jezelf als je omgeving. Hier richt je je op het initiatief om constructieve veranderingen teweeg te brengen.
Waarop heb je invloed en waarop niet?
- Het enige waar je (als manager) direct invloed op kunt uitoefenen is op je eigen gedrag. Jij kunt zelf beslissen om wel of niet te mopperen, bij de pakken neer te gaan zitten of te kijken hoe en wat je wel kunt met de beslissing die nu eenmaal genomen is.
- Daarnaast heb je indirecte invloed op andere mensen. Indirect omdat je ze alleen kunt beïnvloeden met je eigen gedrag. Als jij besluit positief te gaan staan in de voorgenomen reorganisatie, zul je makkelijker je medewerkers meekrijgen dan wanneer je er over gaat zitten mokken. Daarnaast heb je de kans om samen te onderzoeken waar jullie ruimte zit en welke positieve draai je hier zelf aan kunt geven.
- En die vervelende beslissingen op ‘hoog niveau’ waar jij geen invloed op hebt? Bezie ze met een glimlach, neem het als een gegeven en ga er geen strijd mee aan.
Kortom: neem beslissingen en andere zaken waar jij geen invloed op kunt uitoefenen als een gegeven. Richt je tijd, aandacht en energie op die dingen waar je werkelijk invloed op hebt. Hier kun jij je positieve bijdrage aan leveren. Dit levert je een hoop rust op omdat je je niet meer bezig hoeft te houden met het gedoe van jouw bedrijf of organisatie.
Wil je reageren? Heel graag! Doe je dat hieronder, dan krijg je altijd een antwoord van mij.
Wil je meer tips en inspiratie om uit de Waan van de Dag te breken? Vraag via het inschrijfformulier hieronder geheel gratis en vrijblijvend aan: het gratis management eBook ‘Breek uit de Waan van de Dag’.
Dag Calista,
Weer een interessant artikel met handvat.
Koren op mijn molen.
De reactie die je in de casus beschrijft, kun je ook zien als een uiting van weerstand tegen beslissingen en veranderingen. Het handvat wat je biedt, kun je dus ook plaatsen in de categorie omgaan met eigen weerstand gedrag. Een fase, kort of lang, waar iedereen door heen moet. Voor mij is daarbij interessant om te horen waar de pijn van de manager vandaan komt. De manager leert over zichzelf en het effect van zijn gedrag op anderen.
Jouw handvat helpt reflecteren en het richten van energie.
Dank
Hartelijke groet
Hans Luiten
Hoi Hans,
Zeker is het een uiting van weerstand en zeker is dit een manier om om te gaan met weerstand, dit is de achterliggende gedachte;-).Het kan je helpen om wat meer ontspannen met deze weerstand om te gaan en niet te veel energie te verliezen aan alle dingen waar jij het niet mee eens bent/ weerstand tegen hebt. Daarbij kan het op momenten interessant en belangrijk zijn duidelijk te krijgen waar de achterterliggende pijn vandaan komt, zeker als het belangrijke veranderingen te veel beïnvloed, of de persoon te veel kost. Toch geloof ik daarbij ook dat het een ‘state of mind’ is die al bij veel kleine ongemakkelijkheden kan helpen om met een wat gemakkelijker houding naar de dingen te kijken en inderdaad de energie te richten op dat wat er ECHT toe doet.
Dank voor je mooie reactie.
Callista