Er zijn zoveel eisen waar je aan moet voldoen, dat je niet meer toekomt aan je echte werk. Je ziet het in het onderwijs waar leerkrachten ervaren dat ze te veel tijd kwijt zijn met het voldoen aan alle regels. In de zorg waar men ervaart dat het ten koste gaat van het geven van zorg. Bij banken komen steeds meer regels van ‘boven’. En in je eigen werk kun je waarschijnlijk ook zo een paar voorbeelden noemen.

Langzaam wordt de druk steeds groter en wordt er steeds meer van je gevraagd. Vooral in grote organisaties komen de regels van vele kanten, dus niemand heeft echt door hoeveel dit is en welke tijd dit vraagt.

Onder het juk van de regels zwoegen we om het allemaal voor elkaar te krijgen. Je probeert zo effectief en efficiënt als mogelijk te voldoen aan dat wat er van je wordt gevraagd.

Kijk eens goed Maar als je goed kijkt zit de druk soms in ‘grote’, maar nog veel vaker in ‘kleine eisen’. Kleine regels zoals de afspraak om binnen 48 uur je mail te beantwoorden. Maar ook hele persoonlijke regels die je jezelf oplegt zoals ‘ik vind dat iedereen evenveel aandacht moet krijgen’.

We zijn zo gewend om de dingen te doen zoals we ze doen, dat je er eigenlijk niet bij stilstaat dat het misschien ook anders kan. Nu hoor ik je bijna denken: ‘ja, maar het moet echt, dus ik heb geen keuze’.

Toch is er vaak veel meer regelruimte dan je in eerste instantie denkt

Veel ‘regels’ blijken gewoontes te zijn. Gewoontes die ooit ontstaan zijn omdat ze toen handig waren of leken. En het is maar zeer de vraag of dit nog steeds zo is. Het is dan ook zeer de moeite waard om deze gewoontes eens te onderzoeken.

  • Zo vertelde Ton mij dat in een verzorgingshuis de regel was dat patiënten om 10 uur naar bed gaan. Terwijl het voor zowel de zorgverleners als de patiënten veel fijner is je dit kunt spreiden.
  • Barbara vertelde dat zij vindt dat alle klanten evenveel aandacht moeten krijgen. Maar dat de consequentie was dat een aantal grote klanten vertrokken omdat zij niet genoeg aandacht kregen omdat zij in beslag genomen was door de kleinere klanten. Een betere focus en goede afspraken met alle partijen, zorgden voor de oplossing.
  • Joke gaf aan dat dat ze al haar leerlingen individueel reacties gaf op hun vragen, waardoor ze veel tijd kwijt was om alles goed te formuleren. Een mailing met antwoorden op de belangrijkste vragen, zorgde voor dat 80% van de vragen beantwoord was.

Onderzoek eens welke gewoontes jij / jullie in stand houden die eigenlijk niet meer werken. Het is daarbij belangrijk om goed te kijken naar hoe jij hier het liefst mee wil omgaan. Wat past bij jou of bij jullie. Want gewoontes die goed bij je passen zijn fijn om te doen. En daarmee vaak vanzelf effectief.

Kortom:

Regelruimte is de ruimte die je krijgt en neemt als je de dingen doet op een manier die bij jou past. En dat kan vaker dan je denkt.

 

Wil je reageren? Heel graag! Doe je dat hier onderaan, dan krijg je altijd een antwoord van mij.

Wil je meer tips en inspiratie om uit de Waan van de Dag te breken? Klik hier om geheel gratis en vrijblijvend het e-book ‘Breek uit de Waan van de Dag’ aan te vragen’. Je ontvangt dan ook mijn twee-wekelijkse artikelen als eerste in je mailbox.

 

Delen? Graag

Wij gebruiken functionele en analytische cookies om deze website soepel te laten werken. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten